Tájékoztatás közös képviselők, társasházak részére
Tisztelt Társasházi Tisztségviselők! Tisztelt Lakóközösség!
A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Társasházi tv.) 55/A. § (1) bekezdése értelmében a társasházi tisztségviselők nyilvántartásának célja, hogy a közösség ügyintézését ellátó tisztségviselők e törvényben meghatározott adatainak országosan nyilvános közzétételével megvalósuljon a társasházak működésének transzparenciája, a jegyző társasházak felett gyakorolt törvényességi felügyeletének hatékonysága biztosított legyen, továbbá a társasházak és a közösség jogait és kötelezettségeit érintő hatósági eljárások során a megfelelő kapcsolattartást elősegítse.
A Társasházi tv. 27/A. § (2) bekezdés szerint a törvényességi felügyeletet gyakorló jegyző hivatalból ellenőrzi, hogy a társasház
a) alapító okirata, szervezeti-működési szabályzata és azok módosítása megfelel-e a jogszabályoknak,
b) működése, közgyűlési határozata megfelel-e a jogszabályoknak, az alapító okiratnak és szervezeti- működési szabályzatnak, és
c) működése megfelel-e a közgyűlési határozatokban foglaltaknak.
A társasház közös képviselője vagy az intézőbizottság elnöke a jogszabály rendelkezése szerint 2025. év május hó 1. napja után kizárólag akkor láthatja el a közösség ügyintézését, ha az ingatlan-nyilvántartásba a társasház törzslapjára bejegyzésre kerül, azaz a tisztség keletkezésének a tényét az ingatlanügyi hatóság az erre irányuló kérelme alapján, az ingatlan-nyilvántartásba – a társasház törzslapra – bejegyezte.
A közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke jogosult a közösség képviseletének ellátására bíróság és más hatóság előtt. E tisztségviselők megválasztása kötelező, mert a társasház jogi személyiséggel nem rendelkező jogalany, amelynek törvényes képviseletét vagy a közös képviselő, vagy az intézőbizottság elnöke látja el. A jegyzői hatáskörbe tartózó társasházak feletti törvényességi felügyelet során a közös képviselővel vagy intézőbizottság elnökével tarthat hivatalos kapcsolatot, tőle kérhet be okiratokat.
Kérdésként merült fel, hogy a társasház közös képviselője vagy intézőbizottság elnöke, valamint a társasházi beszámoló benyújtásának tényfeljegyzésével kapcsolatban a bejegyzési eljárás során milyen okiratokat fogadhatnak el az ingatlanügyi hatóságok, a kérelmet ki nyújthatja be, mellőzhető-e a jogi képviselet?
A Békés Vármegyei Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya a fenti kérdésre a következő választ kapta az irányító minisztériumtól:
„Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Inytv. vhr.) 21. § 38. pont b)-e) alpontjai szerinti tények bejegyzését a társasház kérelmére jegyzi az ingatlanügyi hatóság. A társasházat az eljárás során a közös képviselő, illetve az intéző bizottság elnöke képviseli a Társasházi tv. 50. § (1) bekezdése és 55/D. §-a alapján.
Az eljárás során a jogi képviselet kötelező, a jogi képviselő részére a közös képviselő vagy az intéző bizottság elnöke adhat meghatalmazást. Bejegyzés alapjául szolgálhat a közgyűlésen meghozott határozatról kiállított határozat-kivonat, melyet a közös képviselő, illetve az intéző bizottság elnöke ír alá.
A határozat-kivonatot ügyvéd ellenjegyzi. Lehetséges az is, hogy a közgyűlésről készített jegyzőkönyvet ellenjegyzi ügyvéd, ennek azonban feltétele, hogy az ügyvéd a közgyűlésen részt vegyen. A közgyűlésen hozott határozatokat közjegyző is tanúsíthatja, ha a közgyűlésen részt vett, de arra is van lehetőség, hogy a közgyűlésen meghozott határozatról közjegyző előtt nyilatkozik a közös képviselő, illetve az intézőbizottság elnöke, és a közjegyző a nyilatkozatot foglalja közokiratba.”
Kérem a fentiek tudomásulvételét, valamint a jogszabály által meghatározott követelmények betartását.
Mezőberény, 2025. április 23.
Gulyásné dr. Sáli Henrietta
aljegyző